یادداشت‌های علیرضا بازارگان
2.91K subscribers
469 photos
86 videos
24 files
354 links
دکترای مهندسی شیمی محیط زیست
عضو هیات علمی دانشگاه تهران

بمانیم یا برویم (مهاجرت)
https://t.me/drbazargan/1050

اقیانوس آرام
https://t.me/drbazargan/1062

از سر گذشت
https://t.me/drbazargan/1214

اصیل (magnum opus)
https://t.me/drbazargan/1217
Download Telegram
.
🔻 چرا ما شهید نشدیم؟

ساعتی پس از ترور‌های شب اول جنگ در تهران، تلفنم زنگ خورد و نام یکی از دوستانِ بسیار فرهیخته و مومن و دانا و با اخلاق را روی گوشی دیدم. تلفن را برداشتم و اولین حرفم این بود: "ای بابا، دکتر جان، شما هم مثل ما بی‌توفیق بودی؟" خندید و با ناباوری گفت: "اتفاقا من هم برای همین زنگ زدم! به ما که نرسید گفتم شاید شما..."

حرف‌هایمان تعارف نبود. یک عمر زیر پرچم امام حسین گریه کردیم و یک عمر بر شمر و یزید لعنت فرستادیم. پس چرا سر بزنگاه، چیزی دستمان را نگرفت؟ این همه صبر کردیم که آخرسر از قطار جا بمانیم؟

به درون خودم مراجعه کردم و گناه‌هایم را یکی یکی مرور کردم. نکند بخاطر این یکی یا آن یکی بوده باشد؟ نکند وقتی سهم‌ها را تقسیم می‌کردند، به ما رسیدند و کارنامه اعمال را دیدند، و با نا امیدی گذاشتند کنار؟ آدم باید کلاه خودش را قاضی کند. ما و برگزیده شدن در آستانِ حق کجا؟ با این کوله‌بار تیره و تار چه توقعی از خودمان داریم!؟

یاد یکی از خاطراتم با یکی از جانبازان دفاع مقدس افتادم. ایشان هنگام خنثی کردن مین در دست‌هایش منفجر شده بود و چشم و دستان و نیمی از بدنش را در راه خدا داده بود. هرگز یادم نمی‌رود وقتی با حسرت به من گفت: "امام رضا (ع) را دیدم که آمد و سوال فرمود که آیا آماده شهادت هستم؟ در دلم لحظه‌ای خطور کرد که اگر بروم چه کسی از پدر پیرم نگهداری خواهد کرد؟ همین که از دلم چنین تفکری گذشت، حضرت پشتشان را به من کردند و رفتند. هر چقدر صدا زدم دیگر نگاه نکردند، گویی در مهم‌ترین لحظه کار را خراب کرده بودم."

باز به خودم مراجعه کردم. به عشقی که به زن و بچه و مادر و پدر و اطرافیانم دارم. همین زیبایی‌هایی که لنگر شده‌اند. همین بهانه‌های دوست‌داشتنی. همین نقطه‌ضعف‌ها. ولی نه! اگر این‌ها هم نبودند و تک تنها بودم حتما باز دلیل دیگری وجود داشت که بخاطر آن مثل بزدل‌های ترسو خودم را فریب دهم. این‌ها بهانه است، مشکل جای دیگر است.

مساله خیلی ریشه‌ای‌تر است. اگر همین الان هم اختیار دهند که می‌خواهی شهید شوی یا بمانی؟ با این همه ادعا و شور و شیون، حتما بهانه‌ای پیدا خواهم کرد برای ماندن. نیاز به صغری و کبری چیدن نیست.

شاید روزی با عبارت‌هایی مانند "عده‌ای حسینی رفتند و عده‌ای باید زینبی بمانند" یا مثلا "شاید مثل حاج قاسم فرصتی داریم برای خدمت بیشتر و شهادت در سنین بالاتر" خودم را تسکین بدهم. ولی الان با این حال و روزم، جواب به این سوال که چرا شهید نشدم برایم ساده است: چون هنوز لیاقت این هدیه و پاداش را ندارم.

@drbazargan
148😁8👎7😢7👍4🕊2😈1
.
🔻دکتر علیرضا بازارگان، عضو هیات علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران: اگر اسرائیل از بمب‌های اورانیوم تهی‌شده در تجاوز به ایران استفاده کرده باشد، پیامدهای نامطلوبی در انتظار محیط زیست خواهد بود.

⭕️ بمب اورانیوم تهی‌شده چیست؟
اورانیوم فقیرشده یا تهی‌شده Depleted Uranium یک فرآورده جانبی غنی‌سازی اورانیوم است که ایزوتوپ ۲۳۵ در آن کمتر از اورانیوم طبیعی می‌باشد. با توجه به چگالی بسیار بالای این ماده که حدودا ۲ برابر چگالی سرب است، بعضی از کشورها در صنایع نظامی خودشان از آن استفاده می‌کنند. به دلیل چگالی بالا و اشتعال‌زایی، این ماده قدرت تخریب بالایی به بمب‌ها می‌دهد. لازم به ذکر است که این بمب‌ها با بمب اتمی متفاوت هستند چون شکافت یا همجوشی هسته‌ای در آن‌ها رخ نمی‌دهد.

⭕️ استفاده از این سلاح چه خطری برای محیط زیست دارد؟
اورانیوم فقیر شده رادیواکتیو است. به دلیل نیمه عمر بسیار بالای ماده، خطرات ایجاد شده ماندگار خواهد بود که طبق بعضی مطالعات میلیون‌ها سال تخمین زده می‌شود. علاوه بر آن، این بمب‌ها فلزهای سنگین نیز دارند که سرطان‌زا می‌باشند. به عبارت دیگر، مواد باقی مانده از این بمب‌ها برای محیط زیست و سلامت انسان‌ها خطرات جدی و طولانی ایجاد می‌کنند، و می‌توانند منجر به انواع سرطان و نقص‌های مادرزادی و دیگر عواقب نامطلوب شوند.

⭕️ چه کشورهایی تا به حال از این نوع سلاح استفاده کرده‌اند؟
کشوری که قطعا از این نوع سلاح چندین مرتبه استفاده کرده است، ایالات متحده آمریکا می‌باشد، به ویژه در جنگ‌های عراق و افغانستان. علاوه بر آن، به احتمال زیاد اسرائیل نیز از این بمب‌ها بر سر مردم لبنان و فلسطین ریخته است گرچه خودش به این امر اعتراف نکرده است. احتمالا انگلستان (در حمله به عراق) و همچنین روسیه (در جنگ اخیر) نیز از این نوع سلاح استفاده کرده باشند. تلاش‌هایی برای ممنوع کردن این نوع سلاح توسط سازمان‌های مختلف مانند سازمان ملل انجام شده است، ولی هنوز توفیقی حاصل نشده است. آمریکا و اسرائیل متهمین ردیف اول استفاده از این نوع سلاح در دنیا هستند.

⭕️ از منظر تخصصی الان می‌بایست چه کار کنیم؟
یکی از مشکلات جدی این بمب‌ها این است که با پراکنده شدن گرد و غبار و مواد با گذر زمان در اثر باد و یا نفوذ به آب‌های زیرزمینی، احتمال انتشار این مواد خطرناک به اقصی نقاط سرزمین عزیزمان وجود دارد. به نظر اینجانب اول می‌بایست یک ارزیابی دقیق از نقاط بمباران شده توسط نهادهای مربوطه انجام شود تا مطمئن شویم که آیا دشمن خبیث از این نوع بمب استفاده کرده است یا خیر. اگر معلوم شود که چنین مخاطراتی وجود دارد، باید مناطقی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند حصارکشی شوند، و قبل از انتشار مواد خطرناک به آب‌های زیر زمینی و دیگر نقاط، حتی المقدور عملیات پاکسازی انجام گردد.

@drbazargan
44👍16😢12🤬3🤔2
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
⁨ ⁨ 🌊💦🌧

‎تا چه اندازه از ردپای آب در زندگی خود اطلاع داریم؟

‎برای تقریبا همه کالاها و خدمات، از تولید برق گرفته تا پوشاک، آب مصرف می‌شود و این یعنی ما در تمام فعالیت‌های روزمره خود به صورت غیرمستقیم در حال مصرف آب هستیم
 
‎آیا آگاهی از آب نهفته در کالاها و محصولات می‌تواند بر روی الگوی مصرف ما اثر مثبت داشته باشد؟

How much do we really know about our water footprint in everyday life?

Water is used in the production of nearly all goods and services — from electricity to clothing — which means we are constantly consuming water through our daily activities.

Can awareness of the water embedded in various goods and services, influence our consumption patterns for the better?

#UNDP

@drbazargan
www.t.me/drbazargan
www.instagram.com/bazarganlive
18👍10🙏2
تصور کنید وقتی در گروه اساتید چنین خبرهای فیکی دست به دست می‌شود، در بقیه گروه‌ها چه خبر است؟

وقتی پروفسورها با دکتری و فوق‌دکتری و عناوینی که انقدر بلندبالا هستند که قطار هم به سختی می‌تواند آن‌ها را بکشد به این سادگی فریب جنگ روانی را می‌خورند، دیگر از مردم "عادی" چه توقعی دارید؟

تصور کنید که اتاق‌های جنگ روانی برای التهاب فضا، یک فیلم از ۲ سال پیش را با آب و تاب به عنوان خبر فوری حمله به معاون اول انتشار می‌دهند، آن وقت یک استاد این طور مفت و مجانی تبدیل می‌شود به پیاده‌نظام دشمن. ما هم باید این وسط بال‌بال بزنیم و افسوس بخوریم.

آن عبارت Forwarded Many Times که زیر پیام در واتس‌آپ درج شده است دل یکی مثل من را حتی بیشتر به رنج می‌آورد. یعنی واقعا چند هزار یا ده‌هزار یا صدهزار نفر محتوای فیلم را باور کرده‌اند؟ ذهن چند هزار نفر با چنین چیزی مشوش شده‌است؟

واقعا توقع می‌رود به عنوان شهروندان کشوری که سنگین‌ترین عملیات روانی تاریخ بر روی آن‌ها توسط دشمن در حال پیاده‌شدن هست، کمی هوشیارتر باشیم.

@drbazargan
www.t.me/drbazargan
www.instagram.com/bazarganlive
👍845😢4🙏3😈3😁1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
به محض اینکه در گزارش نیویورک‌تایمز نمودار کاهش دانشجوهای خارجی در آمریکا را دیدم، در دلم می‌دانستم که آن نقطه outlier چیست!

در ترم جدید، تعداد زیادی از دانشجوهایی که قرار بود برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته باشند را در ایران دیده‌ام! متعجب از آن‌ها پرسیده‌ام که شما اینجا چه کار می‌کنید؟ مگر کارتان برای ادامه تحصیل درست نشده بود؟ جوابی که از آن‌ها شنیده‌ام متفق‌القول یکسان بوده: درخواست ویزای ما رد شد و مجبور شدیم بمانیم.

در سال‌های گذشته همیشه ویزا گرفتن برای ادامه تحصیل یکی از بخش‌های پرابهام، ناعادلانه، و حتی تحقیرآمیز مسیر بوده است، ولی دانشجوها تاکید داشتند که امسال دیگر شورش در آمده. با توجه به این گزارش، دیگر نیازی به حدس و گمان نیست: آمارِ ۸۶٪ کاهش در یک سال گویا است.

برایم جالب است بدانم آیا دانشجوها مجدد سال دیگر شانس‌شان برای رفتن به کشوری که هم ما را بمباران کرده و هم به آن‌ها با دشواری ویزا می‌دهد را امتحان می‌کنند؟ قدرت نرم را نباید دست کم گرفت، گویی:

ماه‌رویانِ جهان رحم ندارد دلشان
باید از جان گذرد هر که شود عاشقان

✍️ دکتر علی‌رضا بازارگان
عضو هیات علمی دانشگاه تهران

@drbazargan
57👍18👎6🤯1😢1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
نمی‌دانم که فردا دسترسی دارم که برایتان بنویسم یا نه؟ حتی نمی‌دانم تقدیرم در این است که تا روزی دیگر در این دنیا بمانم یا خیر. ولی اکنون که هنوز دستم می‌رسد، حرفم را می‌زنم.

حقیقتا باور دارم که عمر دست خداست. عزت و ذلت دست خداست. هیچ برگی از درختی نمی‌افتد مگر در قلمرو قدرت و حکمت او باشد. ما راضی هستیم به رضای او و آرزو می‌کنیم تا جایی که لیاقت داریم، به اعضا و جوارح ما قدرت دهد تا به راهش خدمت کنیم. نه تنها شکایتی ندارم، بلکه افتخار می‌کنم که نام زیبای الله و محمد و علی در این دنیا بر زبانم جاری شده است. چه سعادتی از این بالاتر؟

در این لحظات به این فکر می‌کنم که چقدر دنیای ما با دنیای آن‌ها فرق می‌کند. آن‌هایی که درباره جنگ و مرگ و تجاوز و ظلم می‌خندند. آن‌هایی که برایشان کشته شدن بیش از ۴۰ دانش‌آموز در مدرسه‌ای در میناب بر اثر تجاوز کفار، یک پاورقی خواهد بود. آن‌هایی که غایت فکرشان این است که در تعطیلات آخر هفته چطور خوش‌گذرانی کنند. آن‌هایی که افسار دنیا را گرفته‌اند و مانند بدمستان به هر طرف می‌خواهند می‌کشند. چه مشمئزکننده است دنیایشان. چه کوتاه است قدشان.

خدایا بر داده و نداده‌ات شکر.
@drbazargan
58👍12👎11😁2🙏2
آمریکا و اسرائیل بیش از ۱۰۰ دختربچه را پرپر کرده‌اند و اکنون دنبال گل‌آلود کردن فضا و فرار از افکار عمومی‌اند. طرفداران ساده‌لوح آن‌ها هم دقیقا درون سناریو آن‌ها بازی می‌کنند و انقدر شایعه پراکنی می‌کنند تا اثر این جنایت بر دل‌ها کمتر شود. دقیقا مثل وقتی اسرائیل در غزه بیمارستان می‌زد. انقدر توجیه کردند تا جنایت علنی عادی‌سازی شد و آخرهای جنگ غزه دیگر حتی نیازی به توجیه برای زدن آمبولانس و بیمارستان احساس نمی‌کردند. برای یک وطن‌فروش از نظر روانی خیلی راحت‌تر است به خودش بگوید حتما کار سپاه بوده، تا اینکه بپذیرد همدستان تروریستش بچه‌های ایرانی را قتل‌عام کرده‌اند. مطمئن باشید وقتی فاش شود چقدر حرفشان کثیف بوده، توجیه جدیدی پیدا می‌کنند. مثلا خواهند گفت که متاسفانه تلفات جنگی اجتناب‌ناپذیر است، یا اینکه اصلا چرا مدرسه کنار پادگان بوده؟ این جماعت انقدر مسخ شده‌اند که بعید نیست روزی بگویند تقصیر آخوندهاست که به بچه‌ها جلیقه ضد گلوله نداده‌اند! هر توجیه و ژیمناستیک ذهنی که آن‌ها را از شرم رهایی بخشد برای آن‌ها بهتر از اعتراف است. نامشان را بخاطر بسپارید، و چندی بعد به آن‌ها یادآور شوید که چه چیزی را توجیه کردند.
👍33👎18😢101
Forwarded from آرشیو ما
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
WATCH: UNREAL SCENES! Despite bombing of the civilian area, Iranians in Tehran continue to march in defiance to U.S. and Israeli bombings, chanting “Allahu Akbar” God is greater! You only hear about this type of devotion in stories, but Iranians are showing some of the most legendary acts of heroism ever captured on film.

Note: a mother and her son attending the march were murdered by the US/Israeli attack.
19😁6💔5
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
This is how to put the Epstein coalition mouthpieces in their place. You have messed with the wrong country! We'd rather die on our feet than bow as slaves.

وقتی مجری انگلیسی توسط کارشناس ایرانی ادب می‌شود!

📍ایران لقمه ای بزرگتر از دهان شماست، شما اهالی طبقه اپستین با کسانی درگیر شدید که نباید با آن‌ها وارد یک نبرد می‌شدید، ما خواهیم جنگید و گلوی آمریکا را در تنگه هرمز رها نخواهیم کرد...

🆔 @Kavoshmedia
18👎9👍6😁3🔥1
Forwarded from آرشیو ما
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
در طول تاریخ آیا کسانی بوده‌اند که برای تفریح دیگران را بکشند؟ چنین افرادی چه خصوصیاتی دارند؟ از طرفی، طرفداری از کسی که برای تفریح آدم می‌کشد به چه معنا است؟ ممنون از Lawrence O'Donnell که دقیقا دست گذاشت بر روی همان نکته‌ای که من را حیرت‌زده کرده بود.
👍16🤔4😁1😱1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
Here is what two nuclear armed powers did to a restaurant in a country that didn't bow to them.

کاری که دو کشور که دارای بمب اتم هستند، با یک رستوران در کشوری کردند که به آن‌ها سجده نکرد.
🤬12👎5😢5😁1🤔1
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
برنامه من ایرانم
شبکه نسیم
مورخ ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۵
مهمان برنامه: علیرضا بازارگان
لینک:
https://telewebion.ir/episode/0x16c2ce96
سایز فایل 61MB
مدت فایل ۱۷ دقیقه
@drbazargan
14😁5👍1🔥1🤔1🕊1